7 Aralık 2011 Çarşamba

Su sıcaklığı

                                                                                                                       *
                                                       
Tüm tropikal balıklar için belli bir sıcaklıktaki su hem balığın sağlığı hem üreme ve bazı metabolik (dışkılama gibi)faaliyetleri için gerekli.Lepistsler 16-32 derece arası  sıcaklıkta yaşayabilir.Hatta daha düşük ve daha yüksek sıcaklıklarda bile.Bu noktada önemli olan hatta en önemli konulardan biri sıcaklığın sabit olmasıdır.Su 22 derece olsun ama hep 22 derece ise sorun olmaz.Yada 29 derece olsun ,değişmedikçe sorun yok.Isı arttıkça lepistesler daha hareketli olur ama ömürleri kısalır.Isı düştükçe daha az hareketli ama daha uzun ömürlü olurlar.Bir de yüksek ısıda üreme faaliyetleri daha fazla olur.Yani dikkat etmeniz gereken ısı değil ısı farklılıklarıdır.Evinizde odanız sürekli 24 derece ise hiç ısıtıcı kullanmasanız da olur.Ama gündüz 26 gece 18 derece oluyorsa ısıtıcı şart.Bu konu ile ilgili bir link vereyim.


Kısaca üstad şöyle diyor;''Ben ısıtıcı kullanmıyorum.Lesisteslerimi düşük sıcaklıkta yetiştiriyorum.Çünkü yüksek sıcaklıkta su enfeksiyonlara daha müsait hale geliyor,lepisteslerimin metabolizması hızlanıyor,daha çok yiyorlar,daha çok kirletiyorlar,daha sık su değişimi yapmam gerekiyor,bana daha çok iş çıkıyor,ömürleri daha kısa oluyor,daha çok mutasyona uğruyorlar...Ayrıca yüksek ısıdaki su daha az oksijen ihtiva eder ve havalandırmaya ihtiyaç duyar.Sadece yavruların ve hamilelerin tankını biraz daha yüksek ısıda tutuyorum.''


İşte böyle.Sonuçta siz eğer suyunuzu sabit ısıda tutabiliyorsanız suyun sıcaklığı isterse 20 derece olsun .Lepistesleriniz bu sıcaklığa uyum sağlayacaklardır.Ama önemli konu sıcaklığın değişmemesi.


                                                                                                                       **
Ama ısıtıcı nedir bilmeyecek miyiz?Bileceğiz, hatta Türkiye şartlarında kullanacağız tabiki.Isıtıcıda önemli olan otomatik termostatının olması.Bazı yeni modellerde kırılınca otomatik olarak elektriği kesme özelliği var.Isıtıcının kaliteli olması lazım.Mümkün olan en kalitelisini paraya kıyıp alacaksınız.


Burada ısıtıcının gücü önemli değildir. 100 W ısıtıcı ile 300 W ısıtıcının harcayacağı elektrik aynıdır. Tek fark; 100 W ısıtıcı 6 saat çalışırken 300 W ısıtıcı 2 saat çalışır. Yani biri diğerine göre 3 kat daha hızlı ısıtır.

Isıtıcıların harcadığı elektriği azaltmak için akvaryumun ısı kaybetmesini engellemek gerekir. Bunun için şu yöntemler uygulanabilir:

- Akvaryum kalorifere yakın bir yere konabilir. Bu ısı kaybını azaltacaktır. Yalnız dikkatli olunmalıdır. Özellikle küçük akvaryumlar kalorifere fazla yakın konumlandırılırsa suyun aşırı ısınması ve canlıların olumsuz etkilenmesi söz konusudur. Ayrıca kalorifer tek başına güvenilir bir kaynak değildir, ısıtma amaçlı kullanılamaz. Isıtıcı mutlaka bulundurulmalı, kalorifer ısı kaybını azaltacak bir etken olarak düşünülmeli. Eğer sadece kalorifere güvenilirse aşırı ısınmanın yanında ani soğuma olacağı da hesaba katılmalı.. Mesela sadece kalorifere güvenildiği taktirde kalorifer kapanırsa sıcaklık çok fazla düşebilir ve bu ani soğuma canlıların sağlığının bozulmasına sebep olabilir.
- Akvryumun altına strafor konmalı. Eğer istendiği taktirde akvaryumun arkasına ve yanlarına da strafor koymak ısı kaybını ciddi anlamda düşürecektir.
- Akvaryumda kapak kullanmak özellikle buharlaşmaya bağlı ısı kaybını ciddi ölçüde düşürecektir.
- Yüzey akıntısını azaltmak buharlaşmayı ve konvansiyonel ısı kaybını azaltır ve ısıtma maliyetini ciddi ölçüde düşürür.



 *Fotoğraf :akvaryumportali.net
**Fotoğraf : aquascapingworld.com-Hristo Hristov

6 yorum:

  1. elektrik faturası yüzünden büyük akvaryumlardan hep korkmuştum. Demek ısıyı sabit tuttukça sorun yok , çok güzel bir bilgi emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  2. lepisteslerde yaz aylarında 35-36 derece sorun olur mu acaba ?

    YanıtlaSil
  3. Hocam benim lepistesler 26 derece tutim ama hep motorun ustunler bi ara toplu olumler oldu sizce 24 cekmem lazimmi akvaryumun isini

    YanıtlaSil
  4. Ustad benim 2 erkek 3 disi lepistesim var akvaryumu yeni aldim arastirarak onlara gore dizain ettim 26 derece tutuyorum herzaman sicakligi sik bitki bolgesi yaptimki yavrular o kosese saklansin sende dogrumu yapiyorum isim idealmi 60lt akvaryumum

    YanıtlaSil
  5. kardeşim çok dogru yapmışsın herhangi bir sıkıntı olmaz ama o 2 erkek 3 dişiye yetmez çok baskı uygularlar rahat bırakmaz erkekler dişileri o yüzden ben hep 1 erkege 3 dişi yapıyorum sana tavsiyem o 3 dişinin yanına 2 veya 3 dişi daha almalısın.

    YanıtlaSil